سعر هاتف بوكو اكس فايف برو فايف جي -Poco X5 pro 5G + مواصفاته ومميزاته وعيوبه

 


جربت تستخدم موبايل فأمره كمبال الرئيس والرئيس هو أبهرني موبايل بأقل من نصف السعر لك جيب بديك أداء طيارة كاميرا مائة وثمانية ميجا بكسل شاحن مدمج في علبة سبعة وستين وتبيع موبيل فرب الهندي شاشة بألوان ودقة وسلاسة لا تقل عن موبايلات بأكثر من ألف دولار ده البوكس اكس فايف برغم. عمان معك هبة الكيوي بقرب أجهزة فليكس بحكم الحظ السعيد الذي شغلته فعندي الإمكانية. إننا أحصل على الموبايلات الغنية جدا دي عشان جربها فقط تخدمك موبايلات رئيسية تعمل بتنقل من فول سامسونج ألترا لذا ألترا لجوجل بيكسل دايف بور برو فيديو عن تجربة موبايلات الفئة متوسطة. ولما بغربة مكنش موبايل رئيسي ولكن لما عرفت الموبايل موبايل الجديد من شركة بوكو التابعة لشركة شاومي إل بوكو اكس فايف برو تحمست بإننا قرب التجربة لأن حياتي كلها تبقى مع هذا الموبايل ما استخدم شي لكسب وأحكي لكم عن التجربة ديفيدي. فهل أحكي لكم؟ لكن قبل أن أحكي لكم ما تعمل ليكن فيديو تم تزكية القناة هذه نصف المليون. ولو أحببت دعني استخدم الأكورديون ده تشتري أي حاجة مجنون الأكواد جهة لديك خصم على المنتج لا تشتري اكس فايف برو. يمكن أحد أهم الأسباب التي جعلتني انجذبت لي وحبيت أن جرب مع التجربة هي اللون دعاء اللون الأيقوني اللون المميز لا براند بوكو ولحسن الحظ هو لون مفضل.


أكيد تعرفين من البراند تعلقنا دائما باللون الأصفر ولكن يمكن من أهم الأسباب بس أكيد برضو. كنت عايز أعرف يعني هل المواصفات بتاعته والأداء مقبول في الفئة المتوسطة. هي سد احتياجاته اليومية. دعنا نتكلم عن كل التفاصيل. وحدة واحدة أو ابتدي بال ديزاين التصميم بشيك أو إذا من شهرين بجي بالتوت لكذا لون معي هنا أصفر في اسود الدهر أصغر وحدة الكاميرات محدودة في مربع بس جزء من المربع المفوض من الكاميرات مكتوب فيه بوكو تصميم جميلة بصراحة وأكثر تيتش عجبني فيه هو اللون والعكس أنت اللي على البور الفريم كله أسود بتاعك كذا زر البور بلون أصفر حركة شبه جوجل بكسل زمان جوردن مدمج فيه قارئ البصمة قرر بصمة سريع جدا يستحمل لمسة واحدة ويعني ليس الفتح الذي يعمله بسيط جدا. لا يعلق مثل مر مباراة في المتوسط. الحقيقة اعجبتني مسكة الجهاز الجهاز رفيع أوي افلات الظهر في لا تماما وطبعا الفريم فلات بطة والزجاج الأمامي والمشكلة تكون سواء يعني توب وانت في دي كلاس كذا وإذا منفصل عن الجسم بروز خاص بي الممسكة حلوة صراحة يعني أنا لا أظن الفلاتر اللي مثل الآيفون بتكون مسكته حدة قليلا لكن محسن شي طبعا جذبه معاه كفر فعل بوبي بجعل سكرين أو مطرة من العلبة برضو فل عايز تحميها تعرف يعني من غير ما تشتري اياكس وردي وحتى لو ما الدهر دة مسافر فا بقرف تماما خافت أجهزة آي نعم بلاستيك مش الجهاز لكن إحساس مكنش رخيص خالص هو أكيد مش بريميوم مثل الموبايلات الغالية التي تقول لك ده سنة فخامة لكن عندما تكون بألف كفر أو لما تعيش معاه خلص المدونة أكثر عامل إبهار في الموبيل ليس فقط اللون وتظهر لك من الشاشة.


عندك شاشة ستة أو سبعة امامية إنش يعني تقريبا ستة وسبعين شبر فول اتش دي بلاس والمغرب هنا شاشة بتقنية البي أوليد البي يقول هذه هي التقنية للشركات عندما تقدم الموبايلات قابلة للطي يستخدموه. الفكرة من البيئة هي يعني شاشة أقول مثل معظم السجاد التي كنت أرست واسود بأسفل تماما، ولكن الفكرة من البي الجنوبيتين فوقهم استخدموا التقنية دي من الشاشة لكي اداروا يكن الشاشة تحت الحواف لكن حصل على خدمة إدارة النتيجة من فهنا عندك حفص فلير فيوجد وعندك حواف أطراف الشاشة كلها راضي جدا فهذا بيديك إذ تركت الشاشة الكاملة الشاشة في الأكشن وطبعا عندك الخرم للكاميرا السفلي لكن الحاجة المبرمجة دي ليست فقط حوافها ألوانها وسطها. طبعا أعتقد أن الكندرة اللانهائي والأسود اللي بقفل تماما حتى عندما تتفرج عليها محتوى مظلم تبقى كل التفاصيل الكنترول اللانهائي. لا مشكلة خالص هنا عن أي فلاش الذي يثري هو حقيقية الألوان الانترنت ستار موبايل فمتوسط مقارنة بالخشب الذي تخبرك منه الألوان صح والسطوع المبهر هنا معك الشاشة تنبت تدعم مليار لون وتدعم الديسك أي بي ثري بنسبة مية في المية فلما تخش الإعدادات وتحاول تتحكم في الألوان وتختار اللي ستنجز المناسبة لك. توصل اللون وقع يجد وهذه مهمة بالنسبة لي لأنك صانع محتوى أو أحد نتفرج على محتوى كتير محتاج نشوف الألوان بدقة فده أنا حصلت عليه بالنسبة لي السطوع جو البيت كويس جدا وفلاشات الشمس بيوصل لي تسعمئة استواء في الشمس تصل الى أعلى من هذا بكثير ولكن الفكرة أنهينا جهاز بيزنس علي تسعمئة من سينما لي تجميد روبل الخمسمئة واربعمئة وطبعا كل ده ما عسى ليست المية وعشرين نفس عندي عندك تردد سريع.


بالنسبة لي تكررت مشاهد الفيديو فهنا معك سماعات ستريم سماعات تدعم الدول بأكمله وطبعا اشاد تدر شغل محتوى بتقنية اتش دي آر كم قرنا مع الفلك. شب مباراة الفلك شوف فلاش دي آر بتقدر توصل سطوع أعلى في المناطق المنور وكمان سبب مجسم أكتر هنا الصوت اللي طلع من السماء العلوية أو سمعت المكالمات يعني حتى بشكل ملحوظ من السماء سفلية لكن فكرة أنت تاخد ال إتش دي آر أو ستيريو ساوند في السعر ده حلو جدا والتجربة حلوة لدرجة أنني كنت أمشي تدفق يعني حسب الفرق هو متعود يعني لو كنت تحب تتفرج على الشد بسطه عالي جدا بألف صوتا وقد الربط هنا الشاشة ممكن تحسن لأ الصوت هنا. أو لما بوس عليهم ببعض. لكن دون أن تترك في العدم شبح. بل هي حسم هذه تجربة نعيش معها وأنا مبسوط جدا هناك. لكن أهم حاجة والحقيقة لأني كنت خايف منها قليلا هي الأداء الذي أكمل هذا طفلة معي في الموبيل الرئيس الذي استخدمه ليس عندي من شيء الآيفون كان الموبايل لم أكن نكت عليه أجهزة أبل الليبي شغال أبل ووتش الذي أخذ به دستوري، لكن كل الشغل كل الوتساب الإيميلات والبريد إثبات والعسكريين شتات شحن الكهربا شحن النت أي حاجة بالحياة عم بعملها على موبايل أندرويد.


ولو كان دائما مثلا أن توكن أو ترافورد بيكسل أن كل يجهز الشغل فالنوع دا من الوظائف يتطلب بالنسبة لي أننا عندما أفتح توظيف عذرا أفتح أطعمة على الشاشة أضمن إننا لو خرجت من إب ورحت أجيب حاجة خدها كوب مثلا ورجح الطفل في الأبل أنا كنت فيه مليش العكس. أفلت من إكس الذي بجنوده أفلت من جهاز يبدأ نهي عطني شغل ارم منج من جيش والكتب التي تعود عملها بسرعة مع الأجهزة، فكنت خايف من داهية أوي وخاصة إن دا موبايل من شركة شاومي فبقي سوفتوير المي آي وهنا معاكس ترمي آي فكرتين معمول للبوكر ونشتغل بمنع المية وأي مكان أحسن بس يمكن يسبب الحماس. نعمل هذا الفيديو عجبني جدا في هذا الموبايل. إن التجربة أنا محسن ستسفر عن فلاش. طيب الأخ يعني أولغا الموظفة كذا بمعالج اسمه لسنة دراجون سبعمئة وثمانية وسبعين جي مع ثمانين كيلومترا بسعة تخزينية ستة وخمسين والرام تقدر تزودها لك سبانجا من المساحة الكلية. تصل الغد خمسة جيجا بايت. زيادة طيب أنت أرقم أنا أعرف شيء الأداء لكن المفروض أن يكون يعني الأداء بتاع في لك شبه ناس لفتت اللي يجي مثلا بس نمر من ثلاث وثمانين لدينا عجيب لا يوجد تقصير فأي حاجة في الموقع في فيديو أنك تفتح برنامج عين على الشاشة وأنت تفتح يعني ممكن تفتح كروم وفتح مثلا فيسبوك عائمة على الشاشة دي شيء تنزف جدا تأكل من الرام استهلك بفكرة أنك بترد أنيميشن زي دي بس ذلك الجي بي يو الجهاز مستريح أود عايز أقول لكن التجربة دي أو الإجراء دا بالتحديد كان سعد بها مكس موبايل فليكس من سنة واحدة فقط.


ولئن هذه النسخة الرسمية التي نزل الشرق الأوسط من شكل مي أي نضيف جدا ما فيش أي بلوتوث إير ولا تطبيقات صينية ولا أي حجم الحديث المزعجة حتى لو في أب أو اثنين بتوع شاومي أن قدرت فيهم بسهولة، وتعامل مع السوفتوير بكل سلاسة أنه في تصوير عادي زائد والتفاصيل الصغيرة التي دائما تؤرق الناس في مباراة شاومي من حاجات برضو جعلتني أقل قليلا وأنا استخدمه الناس ممكن يجيني مشكلة في الشبكة وناقصة الأستوديو عندنا أنا مش مشكلة شخص ما بل مش أي حد ممكن من أسوأ حتة فيها. أنا فشبكة عندي في الأستوديو عملت مكالمة مكثفة والمشكلة بتهيئة البروكسي سنتر أو إن عندما تجد شغل كويس نوت يم قلبها على سماعة المكالمات عشان حسن الربط المبين من ذلك موبينيل مثل ورد نفسك في المكالمات المكالمات نفسها أكشن إنك تسجل مكالمة موجود هنا في تطبيق الجوجل فون ليس بدهشة. كل موجود هنا في البيت بكل شيء طبعا اليومية زي شحن الكهرباء بلان إف سي سماعات البلوتوث المكالمات شغالة تمام لكن ليس موجودة لك زي الآي فون وليت وجهك تتحكم في الأجهزة عندك البيت الموبايل المود بس أنا كان عندي الأجهزة في البيت سمارت فكرتك تتسم بالواي فاي مشكلة ما تشتغل بقي مفتقد. الهدوء ليست عربية حد في العيلة ما مفيش بلوتوث وكنت اشغل أغاني ونسيب فكرة انك لازم تفتكر أنك تاخد معك دفتر عشان الإجراء ناوي وموجود في حياتك أو في قرية قريبة منك كدا القدرة الداشر متوحش انساها خلاص في عندك يتم نعرف البوليس كذاب أقول لك أنا بعيد عن التجربة دي.


تعليقات